Suomi rata hömppää!

Torstai 27.10.2022 - Reijo


Viime sunnuntaina saimme olla taas kerran ison joukon yhteisillä synttäreille. Parkanon kirkossa tasavuosi synttäreitä 70-85 vuotiaille. Eli suuria ikäluokkia ja juhlijoita sen mukaan. Kirkko lähes täynnä ja seurakuntatalon täytekakkukahveillakin salit hyvin kansoitettuna. Paljon oli tuttuja vuosien takaa, joita ei juuri muuten tapaa, tai ainakaan kaikkia tunnista. Jostakin syystä kuluneet vuodet meitä kaikkia "vähän" runtelee. Mieli ja tarinat pysyvät kuitenkin aina nuorina ja nuorekkaina. Se on nykymittapuulla nuo vuodet 80:neen asti myöhempää keski-ikää. Vähän aikaa taas mennään, niin tuokin ryhmittely siirtyy taas eteenpäin.

Tänään, kun kateltiin vanhoja valokuvia tuli vastaan kuvia omankin poliittisen urani alkuvuosilta. Kun kaupungin kokouksissa on aina silloin tällöin noussut esiin ajatus siitä, että Parkanon tulisi jo logistisistakin syistä pyrkiä lisäämään yhteistyötä ja kanssakäymistä Tampereen kaupungin kanssa. 1986 vuodelta oli kuva jossa meitä Parkanon kaupungin edustajia oli useita mukana silloin toimineen seutukaavaliiton eri elimissä, mm. itse oli seutukaavaliiton hallituksessa. Silloin Tampereen kaupunki oli meitä kutsunut vierailulle. Tampereen kaupunginhallituskin vieraili Parkanossa ja parkanon kh vastaavasti Tampereella. Myöskin maaherra Risto Tainio ja samoin Pirkko Työläjärvi kävivät Parkanon vierailulla. Tainion kanssa istuttiin iltaa Parkanon erämajalla Kaidoilla vesillä. Näillä tapaamisilla on yleensä joitain vaikutuksia, kun yhteisiä asioita yritetään eteenpäin viedä. Niin, miksi nimenomaan Tampereen kanssa yhteistyötä. Tampere on senverran iso kylä, ettei sillä ole tällaisessa yhteistyössä mitään menetettävää. Päinvastoin, Tampereellekin voi olla tärkeää saada esim riittävän hyvät yhteydet niin, junalla, kuin maanteitsekin Parkanolaisille Tampereen seudulla työssä käyville.

Kun Tampereen kh: varapuheenjohtaja Lauri Lyly haikailee Suomi radan ja tunnin yhteyden perään Aamulehden kirjoituksessaan, se ei Pirkanmaan kannalta kokonaisuudessaan tunnu kovin järkevältä. Tampereella jotkut edelleen näkevät, että Pirkanmaa loppuu Tampereelle. Tai, ainakin kehitettävä Pirkanmaa. Ketä hyödyttää pääseekö Tampereelta muutaman minuutin nopeammin Helsinkiin!!? Jos maailma kaatuu noihin muutamiin minuutteihin, niin huonosti on asiat. Myöskin Tampereella. Jos halutaan kehittää junayhteyksiä vaikuttavasti ja tasapuolisesti, silloin lisäraide koko pääradan Helsinki-Oulu välille olisi oikea ja halvin ratkaisu!